CHECK JE VLEKJE

Huidfonds: Geen investering overheid in preventie huidkanker!

8 juni 2007

Huidfonds: Geen investering overheid in preventie huidkanker!

Het Huidfonds stelt dat veel Nederlanders een verhoogde kans hebben op het ontwikkelen van een vorm van huidkanker. Het zijn vooral mensen met een lichte huid en mensen bij wie eerder huidkanker is verwijderd; (nier)transplantatie-patiënten; mensen die ouder zijn dan 55 jaar die vanwege hun leeftijd langer blootgesteld zijn geweest aan de schadelijke UV stralen van de zon en mensen die aan een huidziekte lijden waarbij de natuurlijke bescherming van de huid tegen zonlicht sterk is afgenomen of die vanwege de behandeling van hun ziekte vaker worden blootgesteld aan UV stralen. Zij moeten zich extra beschermen tegen zonlicht om huidkanker te voorkomen. Preventief gebruik van goede antizonnebrandcrèmes is voor deze risicogroep van groot belang. ‘Maar die worden niet vergoed door de basisverzekering, met name de nieuwe generatie anti zonnebrandcrèmes komt hiervoor niet in aanmerking ’ aldus een woordvoerder van het Huidfonds. ‘Het uitblijven van deze preventieve maatregel werkt een huidkankerepidemie in de hand. Door de behandeling van de grote aantallen huidkanker zullen de kosten voor de gezondheidszorg in de nabije toekomst drastisch stijgen. Het gezegde ‘Voorkomen is beter dan genezen’ krijgt hierdoor een extra dimensie. Een investering in het opnemen van antizonnebrandcrèmes in de basiszorgverzekering als preventieve behandeling voor huidkanker bij een duidelijk omschreven risicogroep zal zich dubbel en dwars terugverdienen’ Daarnaast moet preventie gericht zijn op het beschermen van kinderen tegen overmatige zonlicht blootstelling.
Uit onderzoeksgegevens is bekend dat het basaalcelcarcinoom van de huid (huidkanker) tegenwoordig vaker voorkomt dan alle andere kwaadaardige aandoeningen van de mens bij elkaar. In Amerika is huidkanker al huidziekte nummer één en nemen de kosten voor de behandeling de 5de plaats in van de kosten van kankerbehandelingen. Tijdens het internationale congres over huidkanker dat van 8 t/m 11 juni a.s. in de RAI te Amsterdam gehouden wordt zal hierover uitgebreid worden gesproken.
Het Huidfonds zal binnenkort samen met de Nederlandse Vereniging voor Dermatologie en Venereologie een gesprek aanvragen met Minister Klink van Volksgezondheid om deze verontrustende ontwikkeling te bespreken.

De Stichting Nationaal Huidfonds zal tevens in overleg treden met het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport om te onderzoeken hoe de registratie van het aantal gevallen van huidkanker in Nederland kan worden verbeterd.

Dit persbericht is verschenen op 8 juni 2007

Huidaandoeningen

De huid is ons grootste orgaan en bovendien, in tegenstelling tot de meeste andere organen...

Huidkanker