CHECK JE VLEKJE

Huidfonds: Kosten behandeling huidkanker zullen fors stijgen

8 juni 2007

Huidfonds: Kosten behandeling huidkanker zullen fors stijgen

De kosten voor de behandeling van huidkanker in Nederland zullen de komende jaren drastisch stijgen volgens het Huidfonds. Dit is een direct gevolg van de forse toename van deze huidziekte door de vergrijzing van de samenleving. Alhoewel een behandeling van huidkanker niet duur is zal het aantal te behandelen patiënten bepalend zijn voor enorme kosten in de gezondheidszorg in de toekomst. ‘Een ontbrekend betrouwbaar registratiesysteem voor huidkanker in Nederland bemoeilijkt een juiste inschatting van de problemen die op ons afkomen’ aldus een woordvoerder van het Huidfonds. ‘We stevenen af op een epidemie. Oorzaak hiervan is de toename van het aantal oudere mensen. Gezien hun leeftijd zijn zij langer blootgesteld geweest aan de schadelijke UV stralen van de zon. Bovendien waren er geen voorlichtingscampagnes over de gevaren van zonlicht toen zij jong waren. Bij hen zal zich in grote getale huidkanker kunnen gaan ontwikkelen. Waarschijnlijk krijgt 1 op de 6 Nederlanders huidkanker.’
Uit onderzoeksgegevens is bekend dat het basaalcelcarcinoom van de huid (huidkanker) tegenwoordig vaker voorkomt dan alle andere kwaadaardige aandoeningen van de mens bij elkaar. In Amerika is huidkanker al huidziekte nummer een en nemen de kosten voor de behandeling de 5de plaats in van de kosten van kankerbehandelingen. Tijdens het internationale congres over huidkanker dat van 8 t/m 11 juni a.s. in de RAI te Amsterdam gehouden wordt zal hierover uitgebreid worden gesproken.
Het Huidfonds zal binnenkort samen met de Nederlandse Vereniging voor Dermatologie en Venereologie een gesprek aanvragen met Minister Klink van Volksgezondheid om deze verontrustende ontwikkeling te bespreken.

De Stichting Nationaal Huidfonds zal tevens in overleg treden met het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport om te onderzoeken hoe de registratie van het aantal gevallen van huidkanker in Nederland kan worden verbeterd.

Dit persbericht is verschenen op 8 juni 2007

Huidaandoeningen

De huid is ons grootste orgaan en bovendien, in tegenstelling tot de meeste andere organen...

Huidkanker